Flere håndballklubber på Romerike forenes om et felles markedsprosjekt som skal styrke økonomien til topp- og breddeklubbene.

Først ut er et eget håndballbrød.

Første steg på veien

Lillestrøm topphåndball, Rælingen, Skedsmo, Fet og Aurskog Finstadbru har startet et markedsføringssamarbeid.

Målsettingen er å styrke økonomien til både topp- og breddeklubbene.

– Hensikten er å skape noe som gir inntekter til klubbene og samtidig gi et eierskap til samarbeidsklubbene også utenom det sportslige, sier initiativtaker til Håndballfellesskapet, Svein Strømberg.

Han understreker at samarbeidet på ingen måte er revolusjonerende, men starten på det som forhåpentligvis blir et lønnsomt samarbeid utenfor parketten.

I høst, før sesongstarten i 2014/15-sesongen, skal klubbene lansere et håndballbrød som symboliserer starten på samarbeidet.

– Det blir kanskje ikke vårt viktigste og mest innbringende prosjekt, men trolig det viktigste i symbolsk forstand, sier Strømberg.

Tiltrengte kroner

Inntektene fra brødsalget går tilbake til alle de involverte klubbene.

Der Lillestrøm TH i dag får økonomisk støtte fra partnerklubbene er hensikten at det skal opphøre dersom samarbeidet blir lønnsomt.

– Målsettingen er at topplagene skal kunne drives uten økonomiske bidrag fra partnerklubbene, sier Strømberg.

Etter det noe overraskende opprykket for Lillestrøm TH håper man det nye prosjektet kan gi tiltrengte kroner.

– Da må vi tenke utenfor boksen, sier initiativtakeren